Narrow your search

Library

UCLL (7)

AP (5)

Arteveldehogeschool (5)

Hogeschool Gent (5)

Hogeschool West-Vlaanderen (5)

Thomas More Mechelen (4)

Thomas More Kempen (3)

VIVES (3)

KBR (2)

KU Leuven (2)

More...

Resource type

book (7)


Language

Dutch (7)


Year
From To Submit

2006 (7)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
In mijn kop staat alles op zijn hoofd
Author:
ISBN: 9020960393 Year: 2006 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ik zie iets en ik grijp het al. Ik denk iets en ... of nee. Denken doe ik pas daarna. Als ik mijn gedachten maar eens bij elkaar kon houden. Als ik ze van overal in mijn lichaam terug kon roepen en samenproppen in mijn hoofd. Zit stil. Luister goed. Let op. We gaan een boek schrijven.


Book
Professioneel omgaan met gedragsproblemen : praktijkboek voor het primair onderwijs
Author:
ISBN: 905574364X Year: 2006 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek helpt om op professionele wijze om te gaan met gedragsproblemen. Niet alleen door inzicht te bieden in het ontstaan en voortbestaan van gedragsproblemen, maar ook door de weg te wijzen naar een effectieve oplossing. Daarbij wordt rekening gehouden met het feit dat er voor gedragsproblemen geen standaardoplossingen bestaan. Om gedragsproblemen te begrijpen en aan te pakken, zal er steeds weer gekeken moeten worden naar dít unieke kind in déze situatie. Na een bespreking van middelen tot signalering en diagnose worden handreikingen gegeven voor de planmatige aanpak van gedragsproblemen op basis van enkele verklarende modellen. Het boek informeert ten slotte uitgebreid over de rol van de ouders en geeft aanwijzingen hoe met hen tot een goed contact te komen. (Bron: covertekst)


Book
Ongewild lastig : inzicht in veelvoorkomende ontwikkelingsstoornissen bij kinderen
Authors: ---
ISBN: 9789077671061 Year: 2006 Publisher: [S.l.] Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met ontwikkelingsstoornissen worden vaak als ‘lastig' ervaren. Er wordt in de omgeving van deze kinderen nogal eens gedacht dat hun gedrag te wijten is aan opvoeding of dat het kind gewoon expres niet doet wat hem of haar gezegd wordt. Ouders krijgen vaak kritiek en horen regelmatig: ‘Geef hem maar eens een weekje aan mij, dan zul je eens zien dat hij het wel kan.' Om meer begrip te krijgen voor deze kinderen en hun ouders schreven Monique Baard en Désirée van der Elst Ongewild lastig. In deze uitgave vertellen ze wat kinderen met bijvoorbeeld Autistische Spectrumstoornissen, ADHD, OCD of het syndroom van Gilles de la Tourette dagelijks voelen en voor welke problemen ze komen te staan. Ook worden tips gegeven waarmee je deze kinderen kunt helpen te overleven in een wereld die voor hen vaak heel complex is. Uitgangspunt bij dit alles is de acceptatie van de handicap. ‘Door je te verdiepen in de wereld van deze kinderen verrijk je ook je eigen wereld!' ‘Dit boek kan een bijdrage leveren aan het tijdig herkennen, accepteren en behandelen van leer- en gedragsproblemen.' – R. Rodrigues Pereira – Voorzitter van het kinderartsennetwerk ADHD ‘Ongewild lastige kinderen' zullen er zeker baat bij hebben als hun juf of meester dit boek gelezen heeft! – Marianne Scheepers – Leerkracht groep 5 (Laren)


Book
Tot de puzzel past : psychodiagnostiek in methodiek en praktijk
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9033462427 9789033462429 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychodiagnostiek neemt in het takenpakket van heel wat psychologen een belangrijke plaats in. Meer nog dan de psychotherapie, die ook door andere beroepsgroepen wordt beoefend, bepaalt de diagnostiek de eigenheid van de psycholoog in de hulpverlening. Diagnostiek is meer dan het afnemen van testen. Als professioneel handelen is diagnostiek veeleer een beslissingsproces dat plaatsvindt in samenspraak met de clint en zijn/haar omgeving. In 2003 publiceerden De Bruyn, Ruijssenaars, Pameijer en Van Aarle De diagnostische cyclus: Een praktijkleer, een uitgebreide handleiding bij de concrete uitwerking van het diagnostische proces in de vorm van de diagnostische cyclus. Tot de puzzel past laat de lezer in korte, praktijkgerichte bijdragen kennismaken met vier basisvragen van de diagnostische cyclus: onderkenning (wat zijn de problemen?, wat lukt nog en wat gaat mis?); verklaring (waarom zijn de problemen er en waarom blijven ze bestaan?); indicatiestelling (hoe kunnen de problemen verholpen Worden?) en evaluatie (zijn de problemen door de interventie afdoende verholpen?). Verder komen actuele onderwerpen en nieuwe ontwikkelingen in de klinische psychodiagnostiek aan bod. Het boek richt zich zowel tot psychodiagnostici in opleiding als hulpverleners in de klinische praktijk Inhoudsopgave (verkort) : 1 Het psychodiagnostische proces 2 Het psychodiagnostische proces in de praktijk: een casusverslag Deel 1. Onderkennende diagnostiek 3 ADHD bij volwassenen 4 Autismespectrumstoornissen bij normaal begaafde volwassenen 5 Verslaving 6 Classificatie en diagnostiek van persoonlijkheidsstoornissen volgens de descriptieve benadering Deel 2. Verklarende diagnostiek 7 Hoe komen mensen in het algemeen en psychodiagnostici in het bijzonder spontaan tot verklaringen? 8 Structurele psychodiagnostiek 9 Gecontextualiseerde psychodiagnostiek met gebeurtenis- en signaalcontingente dagboekmethoden 10 Gezinsdiagnostiek bij gedragsproblemen van kinderen Deel 3. Indicatiestelling en evaluatie 11 Het overlegmodel bij de keuze van psychotherapie 12 Een empirisch onderzoek naar de effectiviteit van indicatiestellingsprocedures 13 Indicatiestelling bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: bevindingen vanuit de psychodynamisch psychotherapeutische kliniek en onderzoek 14 Diagnostiek in het kader van het evalueren van psychologische interventies Deel 4. Specifieke topics in de klinische psychodiagnostiek 15 Het gebruik van performantietaken in de klinische psychodiagnostiek 16 Het informantenprobleem in de klinische psychodiagnostiek 17 Categorien en dimensies 18 Het meten van noden met de TAT: een psychometrische analyse 19 De psycholoog-deskundige in strafzaken: aandachtspunten bij de beoordeling van geloofwaardigheid van verklaringen


Book
Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie
Author:
ISBN: 9789023242321 9023242327 Year: 2006 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het 'Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie' is 'uit nood' geboren. Binnen het onderwijs bestond er dringend behoefte aan een Nederlandstalig basiswerk dat de nieuwste inzichten volgt en geschikt is voor onderwijs. Voor sommige opleidingen waren bestaande teksten namelijk ³f te uitgebreid ³f te oppervlakkig. Die leemte wordt door deze uitgave gevuld. Het leerboek opent met een inleidend hoofdstuk over het diagnostisch onderzoek en behandelt vervolgens de belangrijkste psychiatrische stoornissen die kunnen voorkomen gedurende de eerste achttien levensjaren. Stoornissen als psychosen of verslaving, die vooral in de leerboeken over de volwassenenpsychiatrie worden behandeld, blijven buiten beschouwing. De tekst bevat veel nieuwe inzichten op het gebied van de neurobiologie, genetica en neuropsychologie. Tevens wordt uitgebreid ingegaan de rol van omgevingsfactoren bij het ontstaan of het beloop van kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen. Uiteraard is er ook volop aandacht voor de psychosociale En farmacologische behandeling. Met de bespreking van de 'grote' psychiatrische beelden van de kinderleeftijd en adolescentie biedt dit boek basiskennis die nuttig is voor iedereen die zich vanuit zijn of haar (toekomstige) beroep wil verdiepen in de achtergronden en behandeling van kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen. Hierbij is in eerste instantie gedacht aan studenten geneeskunde, gezondheidswetenschappen, psychologie en pedagogiek, maar de uitgave leent zich zeker ook voor (zelf)studie op HBO-niveau Inhoudsopgave : 1 Diagnostiek 1.1 Inleiding 1.2 Meerdere informatiebronnen 1.3 Methoden voor het verkrijgen van diagnostische informatie 1.4 Componenten van het diagnostisch onderzoek 1.5 Het hulpverleningsproces 1.6 De aanmelding 1.7 Diagnostisch onderzoek 1.8 Diagnostische formulering 1.9 Behandeling en evaluatie 2 Ontwikkelingsstoornissen 2.1 Leerstoornissen 2.2 Spraak- en taalstoornissen 2.3 Autisme en andere pervasieve ontwikkelingsstoornissen (PDD) 3 Externaliserende stoornissen 3.1 Aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis (ADHD) 3.2 Gedragsstoornissen 4 Internaliserende stoornissen 4.1 Angststoornissen 4.2 Stemmingsstoornissen 5 Psychiatrische stoornissen met lichamelijk lijden 5.1 Somatoforme stoornissen 5.2 Eetstoornissen 6 Overige stoornissen 6.1 Ticstoornissen 6.2 Psychiatrische stoornissen bij jonge kinderen

Keywords

Jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychiatrie. --- kinderpsychiatrie --- Psychiatry --- Age group sociology --- Jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychiatrie --- Adolescent Psychiatry --- Child Psychiatry --- 616.89 --- 606.4 --- Adolescentenpsychiatrie --- jeugdpsychiatrie --- ADHD --- angststoornissen --- autisme --- eetstoornissen --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- somatoforme stoornissen --- tic-stoornissen --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- kinderpsychiatrie (gez) --- psychiatrie (gez) --- 613.17 --- Psychiatrie --- Psychiatry, Child --- Psychiatry, Adolescent --- Psychopathologie --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- #KVHB:Jeugdpsychiatrie --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Angsten --- Autisme --- Eetproblemen(Eetstoornissen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ontwikkelingsstoornissen --- Taalproblemen(Kinderen met taalproblemen, Taalstoornisssen) --- 616.891 --- Kinderpsychiatrie (psychiatrie (kinder)) --- Angststoornissen --- Diagnostiek --- Eetstoornissen --- Gedragsstoornissen --- Ticstoornissen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Ontwikkelingsproblemen --- Leerproblemen --- Spraakproblemen --- Taalproblemen --- PDD --- Gedragsproblemen --- Stemmingsproblemen --- Psychiatrische stoornissen --- Tics --- Somatoforme stoornissen --- Kinderen --- Jeugd --- Angst --- Diagnose --- Ontwikkelingsprobleem --- Leerprobleem --- Spraakprobleem --- Taalprobleem --- Pervasieve ontwikkelingsstoornis --- Gedragsprobleem --- Stemmingsstoornis --- Eetstoornis --- Psychiatrische stoornis --- Ticstoornis --- Somatoforme stoornis --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedragsstoornis --- Jongere --- Autismespectrumstoornis


Book
In beeld : doelgroepgerichte behandelmethoden van beeldend therapeuten
Author:
ISBN: 9789031336326 9031336327 Year: 2006 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek staan de ervaringsgerichte werkvormen vanuit drama, dans en beweging centraal. Deze werkvormen worden toegepast in diverse begeleidingssituaties, zoals vaktherapie, psychotherapie, training en supervisie, met als doel het bewust stilstaan bij de ervaring en de beleving, het bewust ervaren van mogelijkheden en het zich bewust worden van lichaamssignalen en verborgen gevoelens. In scène stelt de praktijk van de gezondheidszorg centraal en beschrijft - als handboek - op heldere wijze het proces van observeren, indiceren en beantwoorden van de hulpvraag. Vanuit de dramatherapeutische praktijk worden theoretische achtergronden uit de dramatherapie, de psychologie, de orthopedagogiek en de psychiatrie belicht. Het boek beschrijft de theorie vanuit de praktijk. In scène is voor de student aan de beroepsopleiding een praktisch handboek dankzij een veelvoud van helder beschreven opdrachten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden. Voor de ervaren dramatherapeut is het een werkboek met hedendaagse toepassingen en theoretische achtergronden. Tot slot biedt het inzicht in ervaringsgerichte werkvormen aan overige beroepsbeoefenaren, zoals agogen, verpleegkundigen, vaktherapeuten, psychiaters, psychologen, trainers en supervisoren. Zowel de meer ervaren als de beginnende werker in de gezondheidszorg zal uit dit boek inspiratie en informatie putten en zo de eigen werkwijze kunnen verrijken.


Book
Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
Author:
ISBN: 9062832997 9789062832996 Year: 2006 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen die werken met kinderen of jeugdigen vragen zich wel eens af wat er met een kind aan de hand is. Vaak wordt deze vraag beantwoord met het vaststellen van tijdelijke problemen. Soms wordt een psychische stoornis vastgesteld. In beide gevallen roept dat nieuwe vragen op: Hoe zijn de problemen of de stoornis ontstaan? Hadden deze voorkomen kunnen worden? En hoe zit het met de toekomstperspectieven van het kind? Is hulpverlening nodig? Welke hulpverlening is mogelijk? Vragen naar het ontstaan en het beloop van psychische stoornissen worden gesteld in de ontwikkelingspsychopathologie, een nieuwe discipline waarin inzichten uit meerdere wetenschappen geïntegreerd worden. In dit boek worden voor het eerst de visie op de ontwikkeling van psychische stoornissen centraal gesteld. Het beschrijft stoornissen bij kinderen en jeugdigen volgens een vast stramien: normale ontwikkeling en kenmerken, relaties met andere stoornissen, culturele invloeden op de stoornis, risico- en beschermingsfactoren en mogelijkheden van preventie en behandeling

Keywords

ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie --- kinderen --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- Psychiatry --- ontwikkeling van het kind --- zindelijkheidstraining (toilettraining) --- feces (defecatie, faeces) --- Ontwikkelingspsychopathologie --- hechtingsstoornissen (psychologisch) --- Stemmingsproblemen --- ontwikkelingspsychopathologie --- zindelijkheid --- 616.89 ) Psychopathologie --- gehechtheidstoornissen --- middelengebruik --- middelenmisbruik --- stemming --- voedingsstoornissen --- zindelijk worden --- zindelijkheidsstoornissen --- Hechtingsstoornissen --- Ontwikkelingspsychopathologie. --- Psychopathologie ; kinderen --- Psychopathologie --- Kinderen --- Psychosociale problemen --- Ontwikkelingspsychologie --- Eetstoornissen --- Hechtingsproblemen --- Autisme --- Zindelijkheidstraining --- Bedwateren --- Taalproblemen --- Leerproblemen --- ADHD --- Gedragsproblemen --- Angsten --- Verslaving --- Jeugd --- Ontwikkelingsproblemen --- 606.3 --- 606.4 --- angststoornissen --- autisme --- drugs --- eetstoornissen --- gedragsstoornissen --- jeugd --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- slaapstoornissen --- stemmingsstoornissen --- zindelijkheidstraining --- Leerstoornissen --- psychische syndromen --- angst --- hyperactieve kinderen --- kinderpsychologie --- psychopathologie (gez) --- kinderen (gez) --- 616.2 --- 159.94 --- 159.987 --- 613.8 --- 159.98 --- aandachtsstoornissen --- geboorte --- hechtingsstoornissen --- hyperactiviteit --- MBD --- slaapproblemen --- taalstoornissen --- zelfbeheersing --- zwangerschap --- 616.89 --- Angststoornissen --- Classificatie --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Slaapstoornissen --- Stemmingsstoornissen --- Zwangerschap --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychopathologie --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- Slaapprobleem --- Hechting --- Zindelijkheid --- Taalstoornissen --- verslaving --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- psychopathologie (geestesziekte) --- jeugdpsychiatrie --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- spraakstoornissen --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- depressie --- medicamenteuze verslaving --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: farmacologie, psychofarmaca) --- diagnose --- hechting (psychologie) --- Angst --- Eetstoornissen (dwangmatig eten) --- Enuresis/encopresis (bedplassen, bedwateren, encopresis) --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Personen met autisme (autisme) --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Developmental psychology --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere

Listing 1 - 7 of 7
Sort by